Wednesday, October 31, 2007

Tro flytter fjell og bedrifter

Den amerikanske psykologiens far William James har uttalt følgende: "People tend to become what they think of themselves". Gjelder det samme for bedrifter?

Tro flytter fjell
Hvis du vil flytte fjell er første bud er å tro at du kan klare det. Den menneskelige hjernen er i denne sammenheng et enkelt instrument; jo sterkere vi tror, jo sterkere vi eier målsettingene og tydeligere målbilde vi har konstruert, jo større er sannsynligheten for at vi kan forplikte oss til oppofrelsene som kreves for å nå denne visjonen. Den amerikanske idrettspsykologen Bob Rotella har uttalt at en drøm uten forpliktelser er en fantasi. Det er muligens svaret på hvorfor flere bedrifter har visjoner oppleves som kraftløse fantasier.

Strategi til frokost
Bedriftskulturer spiser strategier til frokost heter det seg. Det er et utsagn flere bedriftsledere vil nikke gjenkjennende til. Å få en organisasjon til å tro, etter flere år på tomgang, er en utfordrende oppgave. Den glød og giv som en gang preget bedriften har ebbet ut, og de ansatte har mistet mange illusjoner om fremtiden.

Følelser, følelser og følelser

"Branding is about 95 percent emotional, and a large part of that 95 percent is at an unconscious level."
Janelle Barlow, PhD University of California, Berkeley

Å få mennesker til å tro handler om å vekke følelser og knytte seg til deres indre verdier og overbevisninger. Når bevisstheten (rasjonalitet) har liten tiltro til endring og sperrer for nye impulser, må vi kommunisere direkte til underbevisstheten: løftet (merkevaren) om en ny bedrift, med ny giv kommuniseres emosjonelt til underbevisstheten.

Ny giv!
En visuell identitet oppleves emosjonelt; den er bedriftens felles verdier og overbevisninger. Drakten vi ikler oss er ikke et enkelt uttrykk for hvem vi er, men en del av hvem vi er. For å si det enkelt: vi blir drakten vår. Hvem har ikke løftet haken og rettet i ryggen når man ikler seg bryllupsdressen. Eller kjent stoltheten av å bære en uniform. En bedrift med en usammenhengende visuell identitet, tuftet på en vaklevoren og mangelfull identitetsplattform vil i beste fall være en koloss på larveføtter.

"I’m convinced that it is feelings — and feelings alone — that account for the success of the Virgin brand."
Richard Branson, Virgin

Finn din visuelle identitet, så kommer troen av seg selv. Og med troen kommer resultatene.

Av Jean Bosio

Kildemateriale: kioskmarketplace, Stanford Encyclopedia of Philosophy, “The Will to Believe” av William James, “Branded customer service – the new competitive edge” av Janelle Barlow og Paul Stewart

No comments: