Wednesday, October 31, 2007

Medarbeiderne du fortjener

I en ansettelsesprosess blir det lett til at arbeidsgiver vektlegger håndfaste jobbegenskaper som lønn, karrieremuligheter og jobbsikkerhet. Men er dette nødvendigvis den beste tilnærmingen for å tiltrekke seg de riktige søkerne?

For mennesker som meg
På grunnlag av flere amerikanske undersøkelser er det satt opp følgende liste over hvilke egenskaper jobbsøkerne vektlegger:

  1. For mennesker som meg
  2. Morsomt og utfordrende sted å jobbe
  3. Innovativt selskap
  4. Jobbutvikling/-opplæring
  5. Attraktiv beliggenhet
  6. Karrieremuligheter
  7. Høy lønn eller andre økonomiske fordeler
  8. Kjennskap til arbeidsoppgaver / mulighet til å gjøre det man ønsker
  9. (Forventer å) lykkes i arbeidsoppgavene
  10. Balanse mellom jobb og privatliv

Jobbsøkerne prioriter altså annerledes. Mens arbeidsgivers liste over jobbsøkernes antatte preferanser ofte toppes av lønn og karrieremuligheter, havner disse på hhv 7. og 6. plass hos jobbsøkerne. De på sin side ønsker seg til en bedrift de kan identifisere seg med – et sted de føler tilhørighet til og som i deres øyne fortoner som et morsomt og utfordrende sted å jobbe. I deres øyne er bedriften attraktiv i den grad den klarer å kommunisere og bygge troverdighet for denne forventede opplevelsen. Både nyutdannede og erfarne medarbeidere vektlegger de samme egenskapene.

Hvordan formidle en kultur?
Å kommunisere at en bedrift er et spennende og utfordrende sted å jobbe handler om å formidle opplevelsen av å være del av et miljø – en bedriftskultur - som er tuftet på en felles identitet med felles verdier og overbevisninger. Vi snakker altså om å formidle og gjenskape følelsen(e) av en opplevelse og en tilhørighet man enda ikke har erfart. Her ligger en fallgruve: lysten til å fremstille bedriften som noe den ikke er, for å trekke til seg søkere man ønsker. Vi kan ikke være alt for alle. Prøver vi å være noe for alle, vanner vi ut essensen i vår identitet. Løsningen består i å kommunisere klare verdier og overbevisninger. Skal denne kommunikasjon være troverdig, må disse følelsene være bedriftens kjerneverdier. Først da kan vi være alt for noen.

Hvordan kommunisere verdier?
Kjerneverdier kan ikke rasjonaliseres, de må oppleves emosjonelt og det er bedriftens visuelle identitet som best ivaretar oppgaven å formidle disse verdiene. Fra stillingsannonsen som vekket interesse, nettsidene som ble benyttet til research, til presentasjonsbrosjyren og visittkortet som ble delt ut etter førstegangsintervjuet.

En sterk visuell identitet fungerer som en magnet: den trekker til seg, og støter fra.
Jo sterkere magnet, jo større kraft.

av Jean Bosio

No comments: