Friday, November 16, 2007

Vi må ha en prototyp!

Mange bransjer benytter seg av prototyper for å teste om et nytt design har de ønskede egenskapene. Av erfaring vet man at nye produkter ofte drar med seg uventede problemer og "barnesykdommer". Prototypen gir rom for endring før man setter i gang produksjon.

Logo som prototyp
Hvordan overfører man så denne tankegangen til grafisk design og logoutvikling? En løsning er å utvikle en prototyp på logo. Med denne kan man, innenfor en marginal tids- og kostnadsramme, ansvarliggjøre nøkkelpersoner og kartlagge magefølelsen deres.

Magefølelse
Det er vanskelig både å snakke om og sette ord på visuell kommunikasjon. Samtidig er denne form for kommunikasjon ofte umiddelbar og intuitiv: magefølelsen feller en utvetydig og knallhard dom. Og akkurat derfor er det ofte kritisk å få tilbakemelding fra nøkkelpersoner i organisasjonen så tidlig som mulig, for er det en ting du kan være sikker på: alle mener noe om logoen din.

Ansvarliggjør flere!
Sene tilbakemeldinger fra beslutningstakere kan torpedere enhver prosess. Hvordan unngår man dette? En mulighet vil være å ansvarliggjøre de viktigste nøkkelpersonene på et tidlig stadie. Å gi mennesker muligheten til å se en logo prototyp gir rom for en helt annen trygghet enn å presentere konseptuelle idéer og tanker. Ikke minst får du nødvendig tilbakemelding.

Kort tid eller lav kostnad?
Ja takk, begge deler! Å utvikle en logo er ofte en tid- og kostnadskrevende prosess som kan både være nødvendig og lønnsom. Men om denne prosessen er dårlig forankret i organisasjonen eller bygger på et svakt fundament, vil ethvert resultat bli kastet omkull. Å utvikle en prototyp gir ingen garantier, men et tids- og kostnadseffektivt verktøy som forhåpentligvis kan gi de riktige svarene.


Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Prototype

No comments: